Beloved Followers

Saturday, November 29, 2008

Tok Sura (The Champion)

Memang cantik memang bergaya. Itulah Tok Sura serama asli hasil keluaran reban negeri Terengganu yang telah menjadi idaman banyak peminat serama tanahair dan luar negara. Badannya bersaiz kecil dan beratnya cuma 300gm, mempunyai aksesori yang lengkap. Tok Sura juga mempunyai "cutting" yang kontemporari dengan warna ara yang berkilat dan menarik. Dadanya akan tertonjol keluar keatas apabila bergaya di atas meja..... Kini ayam ini cuma tinggal kenangan. Yang pergi usah di kenang kerana yang patah akan tumbuh kembali.....Begitulah dunia serama yang cukup unik dan sentiasa menghiburkan.





Friday, November 28, 2008

Kopi Jantan: Baka Tok Uban Shawal

Wah.......sekali pandang memang terpikat. Gaya tarik selam......rinting oh rinting.....namanya Kopi Jantan......Ada orang mintak RM5,000-00 tapi tuan dia tak lepas lagi....Yang berminat boleh hubungi LEASF...
Disertakan dua klip video aksi larut malam Kopi Jantan. Aksi pertama adalah aksi tarik selam dan kedua adalah aksi mengebas berpanjangan. Cuba lah anda lihat sendiri dan nikmatilah aksi Kopi Jantan yang menawan ini...



video



video

Thursday, November 27, 2008

Seri Suri

Ramai orang tergila-gila melihat aksi Seri Suri bila bergaya diatas meja......Tarik and mengebas sepanjang masa, tak kira malam atau siang. Beratnya hanya 220gm, bertubuh kecil tetapi mempunyai aksesori yang lengkap...Memang itu lah keunikan serama asli hasil dari kacukan dari baka Tok Uban Shawal....Alangkah sayangnya tuan dia kepada Seri Suri...Kepada yang berminat boleh hubungi empunyanya melalui LEASF dengan kadar segera.......

Wednesday, November 26, 2008

Sri Surada

Nama sebenarnya adalah Sri Surada, tapi ramai yang panggil Tok Mat Gagah........kecil-kecil cili padi, cukup rajin bergaya atas dan bawah meja.....Susur galur (bloodline) darahnya di percayai dari kalangan baka Hussin Kijang. Masa kecil nampak agak besar saiznya tetapi menjadi semakin kecil apabila umur mencecah remaja.
Warnanya kuning merah cantik dengan balun plastik berbilah kecil dan tersusun rapi........Nak cari Tok Mat Gagah zaman sekarang sikit punya susah.....

Monday, November 24, 2008

Famous Ayam Serama Bloodlines

Hello and dear all !!!!

Here, we would like to share some of the famous bloodlines in the family of ayam serama.

1. Baka LawiEmas
2. Baka 6000
3. Baka Limbat
4. Baka Husin Kijang
5. Baka Mat Awang
6. Baka Maliki
7. Baka Cikgu Nipah
8. Baka Ah Wee
9. Baka Besi Buruk (Selected Bloodline of Baka Cikgu Nipah)
10. Baka Shawal /Baka Tok Uban

These are a few of the bloolines for serama. You can come and visit the farm at the address stated in the sidebar to see a few of the ayam serama from these famous breeds.

Sunday, November 23, 2008

Raja Hitam

Ayam muda yang menjadi naib juara di Pertandingan Kesenian dan Kecantikan Ayam Serama, Alor Gajah, Melaka pada awal 2008. Muda ini adalah kacukan antara Baka LawiEmas dengan darah ara Baka 6000, hasil keluaran LEASF. Ciri-ciri istemewa ayam ini adalah tubuh yang kecil, bulu yang nipis dan berkilat serta cukup bergaya. Potensinya mula kelihatan semasa umurnya baru 2 bulan. Ayam ini telah dibeli oleh Sdr Farukui Supian selepas pertandingan di Melaka. Setelah dewasa, ayam ini telah menjuarai atau mendapat ranking yang baik di beberapa pertandingan di Pahang, Melaka, Selangor dan Kelantan.

Sunday, November 2, 2008

Sri Kancil

Wah........ini lagi hebat. kecil-kecil lagi dah mula tarik....Anak ini adalah dari bloodline LawiEmas darah ara....Mana mata tak berkenan kalau kecil-kecil macam ni dah pandai bergaya. Wah, uniknya serama dan kita mesti pertahankan warisan kebanggaan kita ini.

Monday, September 29, 2008

A Couple of Serama Chicks

Cantik dan menawan serta sihat segar..... Sepasang anak serama dari Baka LawiEmas darah kuning/merah yang baru berumur lebihkurang 30 hari. Kelihatan begitu mesra...... Penjagaan anak serama pada usia ini memang cerewek dan memerlukan kesabaran dan keperihatinan yang cukup tinggi....Perlu pastikan air yang bersih dan makanan yang sesuai untuk pembesaran.... Anak serama ini telah dibeli oleh seorang peminat serama dari Kelantan semasa berumur 60 hari...

Wednesday, September 3, 2008

Dang Laila


Induk keluaran reban LEASF ini mempunyai ciri-ciri yang menarik. Dada yang besar dan sentisa tarik. Induk muda ini telah pun berpindah miliki ke Kuala Lumpur. Di beli oleh Sdr Wan.....Cukup sayang (gambar atas adalah gambar terkini, muda dan gambar bawah semasa induk ini masih remaja)

Saturday, August 30, 2008

Sri Bayas

Mempunyai susur galur (berdarah) baka Tok Uban. Boleh di lihat pada kening atas mata ayam ini. Bercelak putih.......Abang kepada Sri Bayas ini telah di beli oleh Sdr Sayuti, Bandar Baru Bangi. Kabarnya apabila di cross-breeding dengan induk daripada reban Sdr Rashid Marang, anak-anak cukup menjadi........Wah, betul memang serasi darah kedua-dua nya.....apa tidaknya, asal usul mereka adalah dari satu darah, cuma saya telah buat beberapa pembaharuan dari segi saiz tubuh dan warna dari Baka 6000.......gaya tetap melentuk, gaya Tok Uban Shawal.

Friday, July 4, 2008

Some Facts about Ayam Serama

  • Bantam breed of exotic chicken originating from Malaysia.
  • The first breeding was in Kelantan, a northern state in Malaysia's panisular. It was a work of art by village folks.
  • The exotic Malaysian bantam chicken is called "Ayam Serama".
  • Produce more than 2500 documented colour varieties. The most famous colours are "Ara", "Kuning", "Kuning Merah", "3 Colours Rinting (Black,Yellow & White)", "Rinting Murai (Black & White)", "Rinting Emas (Yellow & White)" and "Manisan Hangus".
  • Vetical tail feathers. The upper part of the tails is called "Lawi"
  • Near-vertical wings with short body features.
  • Display full-breast when in action, This action is called "gaya".
  • The ligthest chicken in the world. The highest quality weights less than 350gm for a full-grown serama.
  • Keep as pet in many Malaysian homes.

Sunday, May 4, 2008

Tok Belah

Tok Belah (berdada belah) telah menjadi milik Sdr Zainal dari Kluang, Johor.....Cukup seksi bila bergaya. Hasil keluaran reban LEASF ini adalah kacukan antara Baka Tok Uban Shawal dengan darah dari Baka 6000 yang telah di campur dengan Baka LawiEmas......Dengar kabar Tok Belah sekarang telah berhijrah ke Kelantan. Syabas dan selamat bertanding di sana. LEASF sedang berusaha untuk keluarkan lebih banyak Tok Belah yang lagi seksi !!!!!

Friday, April 11, 2008

Ulasan Skema Permarkahan Pertandingan oleh Sdr Ameran Hassan

Ada dua format untuk pertandingan ayam serama di antara Kelantan dan Terengganu....Kalau di Terengganu markah untuk gaya disatukan menjadi satu manakala di Kelatan dipecahkan menjadi dua...tetapi ini format pengadil Perkas...kalau Kerisma dia sama dengan format markah Terengganu. Gaya A ialah gaya di atas meja dan Gaya B adalah gaya di bawah ( berjalan ).

Gaya : Permarkahan penuh biasa diperuntukkan 25% tetapi setakat ini markah yang tertinggi adalah 23.5 sahaja. Gaya dikira dari segi bagaimana ayam tersebut beraksi seperti mengebas-mengebas tarik, berjalan dengan megah, tarik selam kepala untuk menampakkan dadanya yang besar, angkat kaki sebelah, tengkok bergetar,dsb. Kesemua itu dirangkum sebagai gaya..tetapi pengadil Perkas menambahkan satu lagi item iaitu berjalan di bawah. Kalau ayam itu duduk terpaku, walaupun tarik selam gila..markahnya mungkin 20 - 21 sahaja.

Tubuh : Pemarkahan penuh biasa diperuntuk 15%, tetapi seperti biasa markah tertinggi dalam 13.5 sahaja. Tubuh cantik dikira jika ayam tersebut boleh mengangkat dadanya hinggakan tidak menampakkan ruang di antara ekor dan belakang ayam tersebut. Kepala pula perlu melepasi aras kaki. Ekor tidak boleh melepasi aras kaki...orang sebelah sini kata tikam kepala...Jadi kedudukan kepala tu melebihi 90 darjah le.

Ekor : Pemarkahan penuh biasa diperuntukan 15%, tetapi seperti biasa markah tertinggi dalam 13 sahaja. Ekor yang cantik mesti mempunyai lebih daripada 5 bilah/helai sebelah. Susunannya perlulah teratur...iaitu tersusun dengan rapi...tak boleh ada yang pendek ditengah-tengah...menampakkan susunan menaik...satu lagi ekor tu mesti le terbuka..tak boleh tertutup rapat atau mengucup..istilah yang biasa kita gunakan untuk ekor ialah bentuk daun sirih.

Lawi : Pemarkahan penuh biasa diperuntukan 10%, tetapi seperti biasa markah tertinggi dalam 8.5 sahaja. Lawi cantik mestilah lebih tinggi dari ekor pengapik lawi..sekurang-kurangnya 1 inci. Lawi perlulah tegak ke atas..dua lawi ini perlulah sama panjang..keras, halus dan tajam meruncing..istilah yang biasa digunakan untuk lawi ialah lawi pwdang dan lembing.

Sayap: Pemarkahan penuh biasa diperuntukan 7%, tetapi seperti biasa markah tertinggi dalam 6 sahaja. Susunan sayap mesti kemas, Bulu pelepah pada sayap tidak menampakkan rongga, tidak terlalu singkat atau terlalu labuh...aras kaki digunakan sebagai penentu. Sayap yang cantik ialah apabila diluruskan ke bawah boleh menutupi kakinya dan tidak mencecah tanah. Mesti terpacak tegak 90 darjah.

Kepala Balung : Pemarkahan penuh biasa diperuntukan 10%, tetapi seperti biasa markah tertinggi dalam 8 sahaja. Balung cantik dikira apabila saiznya besesuai dengan muka ayam. Tidak tebal, berwarna merah terang untuk menunjukkan ianya sihat, Jejarinya melebihi daripada 5 bilah, Tegak, Tersusun dengan rapi...nampak keseragaman dalam susunannya.

Warna : Pemarkahan penuh biasa diperuntukan 8%, tetapi seperti biasa markah tertinggi dalam 7 sahaja. Warna kelas satu ialah warna-warna yang berkilat..seperti kuning, merah, ara, kumbang lilin, Warna kelas 2 ialah warna putih, kubing, warna kotor iaitu warna bercampur dengan warna hitam didadanya.

Bulu : Pemarkahan penuh biasa diperuntukan 5%, tetapi seperti biasa markah tertinggi dalam 4 sahaja. Bulu hendaklah kemas, bersih terutama hujung sayap dan bawah punggung, tidak merebang-rebang, kalau boleh bila kita lihat menampakkan kemas dan rapi...tip..mandikan ayam 3 atau 4 hari sebelum pertandingan...jangan mandikan sehari sebelum pertandingan..bulu tidak akan tersusun dengan rapi...nampak macam carik-carik.

Kaki: Pemarkahan penuh biasa diperuntukan 5%, tetapi seperti biasa markah tertinggi dalam 4 sahaja. Warna kaki terang biasanya kuning, panjang, bersih, tegap bila berdiri, bengkok kurang markah, tidak lemah atau lembik bila berjalan.

p/s : biasanya markah tidak banyak beza di antara satu-satu ayam..dan kadang-kadang markahnya sama sahaja apabila dijumlahkan..cara menentukan pendahulunya ialah dengan melihat susun atur markahnya daripada gaya hingga ke kaki...kalau ayam 'W' gaya lebih tetapi kalah bahagian kaki dan ayam 'X' kakinya lebih tinggi daripada gaya, maka ayam 'W' dikira sebagai pendahulu begitu le seterusnya..akan tetapi jika kesemua ciri-ciri markahnya sama, cara timbangan lah yang terakhir kita gunakan..ayam yang teringgan dikira sebagai pemenang.

ok le...itu adalah format markah berdasarkan apa yang saya tahu..mungkin ada salah dan silapnya...kalau ada dikalangan kita di sini lebih arif tentang hal ini, harapan saya agar diperbetulkan apa yang saya tersalah dan tersilap.

Nota oleh Dr Jaafar Abdullah: Markah penuh untuk kreteria diatas adalah 100% dan sebagaimana kita sedia maklum, tidak pernah terjadi dalam sejarah pertandingan seekor ayam mendapat 100%. Ada satu lagi markah yang mungkin Sdr Ameran terlupa nak ulas iaitu markah bagi keseluruhan/kesempurnaan/kecantikan ayam tersebut. Markah bonus ini jarang diberi, tapi pernah dibuat pada suatu ketika dulu bagi mengiktiraf kecantikan/kesenian sesekor ayam. Markah ini diberi atas budi bicara pengadil untuk rekomen ayam yang bermutu. Di lihat dari segi pandangan keseluruhan terhadap kecantikan dan kesenian ayam tersebut.