Beloved Followers

Thursday, December 3, 2009

Tips Memulihkan Tenaga utk Bapak Tua

Kali ini LEASF ingin berkongsi tips dengan semua peminat serama yang ada masaalah dengan bapak baka atau induk baka. Jika makanan biakbaka Gold Coin 107 pun tak jalan, maka eloklah amalkan tips dibawah ini. Mudah-mudahan dapat menolong.....
Selain daripada memberi ubat-ubatan moden yang boleh diperolehi dari farmasi, banyak cara-cara tradisional yg dipraktikkan oleh penternak veteran dalam dunia serama ini, namum pada kali ini saya cuma ingin war-warkan satu cara yang mudah, murah dan cukup berkesan unutk memulihkan tenaga batin bapak tua yang kurang aktif supaya dapat "menjalankan" kerja-kerja rutin saperti biasa.
Cara-caranya:-
Ambil sedikit daging (lebihkurang 50 gm dan seeloknya daging yang fresh yang belum kena ais), kemudian potong daging ini kecil-kecil menjadi kuib mungkin sebesar biji minyak ikan. Kemudian rendamkan daging tersebut kedalam madu asli untuk 1 atau 2 hari. Suapkan daging sira ini kepada bapak baka tadi selang sehari untuk memulihkan tenaganya. Masa yg paling sesuai unutk diberi makan adunan adalahpada waktu pagi atau petang sebelum dia tidur. Tips ini juga boleh diamalkan pada induk yang dah berumur supaya lebih aktif dan produktif.
Selamat mencuba,
-Pakar Biakbaka LEASF-

No comments: